keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Ruokailuasiaa

Powerline X-traa olen syöttänyt nappulana viimeisen kahden kuukauden ajan. Se on tuhtia ja tuntuu toimivan hyvin. Ei tule samalla lailla läpi kuin Valion nappulat, joita minulla aikaisemmin oli. Nappulaa koirat syövät keskimäärin 4x/vk ja lihaa/kananmunaa/kalaa 3x/vk. Kaikki noin suunnilleen keskimäärin. Yksi paastopäivä sisältyy usein viikkoon. Nappulat heittelen yleensä pihalle, josta koirat ne etsii. X-tra on ollut sen verran tuhdimpaa ravintoa, että olen alkanut pienentää vähän nappulamäärää, etteivät ala turhaan kerätä lisälämmikettä. Surku kastroituna on alkanut ehkä hieman helpommin lihoa. Se kuluttaa ja työskentelee enemmän kuin Lumi, mutta ravinnontarve on samaa luokkaa. Vielä keväällä Surku oli laiheliini, mutta nyt on hyvässä lihassa. Tosin karvaakin sillä on jo runsaasti.
Luita annan noin kerran viikossa. Luut tai lihat saattavat joskus olla päiviä varastossa tai joskus toista viikkoakin ja haiskahtaa jo sen mukaiselle. Liika hygieenisyys ravinnossa heikentää vastustuskykyä -näin uskon. Pientä siedätystä bakteerien suhteen, niin homma toimii paremmin. Ja koiran sieraimiin tuo tuoksu taitaa olla erityisen houkutteleva...
Tarkkaa ruokailuaikaa ei ole. Usein se menee kuitenkin iltapäivään tai iltaan. Koirien kanssa olen huomannut, että kolme kertaa peräkkäin ruoka samaan aikaan alkaa olla jo tapa ja koirat osaavat sitä odottaa. Useimmiten ruokin kerran päivään, joskus tulee annettua useamminkin pienempinä erinä. 

Mitään tiettyä ruokapaikkaa ei myöskään ole: pihalla, tarhassa, sisällä, lenkillä...
Useimmiten odottavat ruokailulupaa maassa, muttei sekään pidä aina paikkaansa. Joskus kasvatan malttia laittamalla lihanpalan tai luun maahan ihan niiden jalkojen väliin melkein kuonoon kiinni ja vasta luvan saatuaan saavat iskeä kiinni.

Juottoliemeen sekoitan kermaa, jos sitä on saatavana päivämäärävanhentuneena. Muutoin olen alkanut sekoittaa pienen kissanruoka annosrasian aina yhteen muovipullolliseen vettä. Sitä on helppo kuljettaa reisussakin mukana ja pitää kotona varastossa. Kummankin litkivät oikein mielellään. 3-4h ennen treeniä olen juottanut n. puoli litraa/koira ja ehkä vielä hieman ennen matkaa. En tiedä kuinka iso merkitys tuolla on, mutta niin olen kuullut monen tekevän

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti